Sfeerbeeld Assistentiewoningen
Sfeerbeeld Dagelijkse Leven

Wat is een assistentiewoning?

Een assistentiewoning is per definitie een aangepaste woning voor 65-plussers waarin de bewoners beschermd en zelfstandig wonen.

Als u wenst kunt u een beroep doen op gemeenschappelijke diensten. Eveneens kunt u de andere bewoners ontmoeten in de gemeenschappelijke ruimten. Zoals in uw eigen huis kan u ook hier mensen (buren) ontvangen.

Voorzieningen in onze woningen

  • Grote raampartijen voor maximale lichtinval
  • Geheel rolstoeltoegankelijk (brede deuren, …)
  • Ruime private terrassen
  • Elektronische toegangscontrole
  • Camerabewaking aan de toegang

Onze assistentiewoningen

Woningtypes

Hof Ter Clipsen beschikt over assistentiewoningen met 1 slaapkamer en met 2 slaapkamers. Het ontwerp en de indeling houden rekening met de behoeften van de bewoners en hun comfort, mobiliteit en veiligheid.

  • Aansluiting wasmachine
  • Internet- en telefoonaansluiting
  • Ingerichte keuken
  • Grote badkamer met inloopdouche, handgrepen, verhoogd toilet
  • Eigen balkon/terras
  • Rookmelders
  • Noodoproepsysteem
  • Vloerverwarming en -koeling
Contacteer ons om een woning te bezichtigen
Plan Aw 1 Slpk Htc
Plattegrond van een assistentiewoning met 1 slaapkamer
Plan Aw 2 Slpk Htc
Plattegrond van een assistentiewoning met 2 slaapkamers

Hoeveel kost een assistentiewoning?

De kostprijs voor het huren van een assistentiewoning in Hof ter Clipsen is afhankelijk van locatie, grootte van de woning en het aantal personen dat de woning betrekt. Deze prijs is de totale kost van huur en gebruik van diensten en voorzieningen.

 Zijn NIET in de prijs inbegrepen: de eigen kosten van de bewoner(s) zoals elektriciteit, verwarming, eten, …

Prijzen per dag
1 Persoon2 Personen
Minimum Prijs30€36€
Maximum Prijs74€ 80€
Gemiddelde Prijs45€ 52€

Gratis Checklist

Het kiezen voor en van een assistentiewoning kan een ingewikkelde beslissing zijn. Daarom hebben wij een handige flyer met een checklist en veelgestelde vragen voor u samengesteld die u gratis kan downloaden.  

Flyer Checklist

Veelgestelde vragen

Kiezen voor een assistentiewoning brengt heel wat vragen met zich mee. Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen.
Heeft u nog andere vragen, aarzel dan niet om onze woonassistent te contacteren

  • Wat is inbegrepen in de maandelijkse kosten van een assistentiewoning?

    De bewoner betaalt maandelijks een bedrag waarin de huur en de diensten zijn inbegrepen. De vergoeding kan variëren gezien de woonvergoeding per dag wordt uitgedrukt.
    Voorbeeld: een assistentiewoning met 1 slaapkamer komt op 1.095.9€ per maand, voor 2 slaapkamers 1.594.5€.

    Persoonlijk gebruik zoals elektriciteit, water, maaltijden wordt apart verrekend.

  • Welke soorten zorgdiensten zijn beschikbaar in assistentiewoningen?

    De inwonende verpleegster staat in voor de Noodzorg 7 dagen op 7, 24 uur op 24. De meer dagelijkse zorgen worden opgevangen door een team van thuisverpleging. Indien gewenst kan de bewoner zelf een thuisverplegingsdienst kiezen. Dit kiezen geldt ook voor de kinesist, ergo therapeute, arts.

  • Hoeveel autonomie en privacy zal ik hebben in een assistentiewoning?

    Om jouw woning te betreden is een badge nodig. Wie naar je appartement komt moet aan de voordeur aanbellen, niemand valt zomaar je appartement binnen. Je gaat en staat waar je wil, je kiest zelf aan welke activiteiten je wenst mee te doen.

  • Welke activiteiten en recreatiemogelijkheden zijn er in de assistentiewoning?

    De meeste bewoners vinden hun gading in de animatie die georganiseerd wordt op weekdagen door de woonassistent. Mogelijkheden zijn: turnen, zwemmen, verjaardagsfeestjes, uitstap naar zee of provinciaal domein, bezoek koopcentrum, wekelijks vervoer naar de markt, boogschieten, petanque, rummikub, cornhole, kaarten, film, biljarten, cursus digitaal vaardig, bingo, lezingen …

  • Kan ik mijn eigen meubels meenemen naar de assistentiewoning?

    Ja het is zelfs een noodzaak. Iedere bewoner richt zijn/haar assistentiewoning in naar eigen keuze.
    Het is van belang dat senioren zich daardoor comfortabel en ‘thuis’ voelen in hun nieuwe omgeving.

  • Hoe worden medische noodgevallen afgehandeld in de assistentiewoning?

    In Hof Ter Clipsen is er 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7 een inwonende verpleegster aanwezig in HTC.
    In de wereld van assistentiewoningen is dit uniek. Via een personen alarmsysteem en de nodige noodknoppen in de woning kan de bewoner contact nemen met de inwonende verpleegster die indien nodig contact neemt met hulpdiensten.

  • Zijn mijn geliefden welkom om mij te bezoeken in de assistentiewoning?

    Iedere bezoeker, familie of vrienden zijn elk uur van de dag/nacht welkom. De bewoner kan indien nodig via een videosysteem de algemene toegang van de residentie ontgrendelen. De bewoner kan ook voor familie een tweede badge aanvragen zodat die op elke moment de bewoner kan bezoeken. Bezoekers kunnen ook gebruik maken van de ontmoetingsruimte.

  • Is er een wachttijd om in een assistentiewoning te komen wonen?

    Afhankelijk van specifieke wensen kan er een wachttijd zijn. Potentiële bewoners kunnen dan een woning kiezen die wel vrij is en als eerste op de wachtlijst komen voor een woning die hen beter ligt. Ze kunnen zo al integreren en deelnemen aan het sociaal leven.
    Voor een up-to-date status neemt u best contact op met de Woonassistent Karolien De Bruyne via mail [email protected]e of telefoon 0475 71 21 37.

  • Zijn er speciale diensten beschikbaar voor mensen met dementie of Alzheimer in de assistentiewoning?

    Als er een koppel zich kandidaat stelt, en een van beiden lijdt aan dementie, kan de nodige zorg verleend worden. Omdat we privacy garanderen kan dit niet voor een alleenstaande bewoner omdat we geen afgesloten afdelingen hebben. Een woonzorgkamer is hier aan te raden.

  • Kan ik verhuizen naar een assistentiewoning als ik al zorg nodig heb?

    Jazeker. Iedereen komt in aanmerking die nog over de nodige zelfstandigheid beschikt. Maar de meeste bewoners hebben al nood aan een of andere vorm van ondersteuning.

  • Zijn er specifieke bezoekuren of kan ik op elk moment bezoek ontvangen in Hof ter Clipsen?

    Er zijn geen bezoekuren. ’s Nachts gaat de centrale toegangsdeur dicht. De bewoner kan via de videofoon wel bezoek binnenlaten.

  • Hoe wordt mijn medische achtergrond en huidige gezondheidstoestand in overweging genomen bij het bepalen van mijn zorgbehoeften?

    Er wordt geen medisch dossier opgemaakt om in aanmerking te komen voor bewoning. De uitbater, verpleging zal aan de potentiële huurder duidelijk maken op welke zorgen men kan rekenen. Dus senioren ouder dan 65 jaar komen in aanmerking. Er is ook altijd een zeker percentage van de assistentiewoningen die kunnen bewoond worden door personen jonger dan 65 jaar.

  • Hoe kan ik het best contact nemen voor meer uitleg?

    Via

  • Worden er maaltijden aangeboden binnen Hof ter Clipsen?

    Elke dag wordt een lunch aangeboden in het restaurant. De bewoner kan er echter voor opteren om de lunch te gebruiken in zijn assistentiewoning. Alhoewel de meeste bewoners zelf zorgen voor ontbijt en avondmaal kan de woonassistent wel zorgen voor een maaltijd in de assistentiewoning

  • Wat is het beleid voor huisdieren in de residentie?

    Een huisdier is welkom, als ze geen hinder veroorzaken voor andere bewoners. Voor sommige
    bewoners is het houden van een huisdier zelfs aan te raden.

  • Is er een beveiligingssysteem aanwezig in Hof ter Clipsen?

    Op de terreinen en in het gebouw zijn camera’s voorzien. In iedere assistentiewoning en in de gemeenschappelijke ruimten is branddetectie aanwezig.

  • Kan ik tijdelijk in Hof ter Clipsen verblijven voor bijvoorbeeld herstel na een operatie?

    Ja er zijn inderdaad voorzieningen dat je in Hof ter Clipsen kunt verblijven na een operatie. Zowel verpleging, kine en maaltijdbezorging zijn aanwezig. Voor meer détails verwijzen we je naar de woonassistent. [email protected] of 0475 71 21 37

  • Hoe wordt de tevredenheid van bewoners gemeten en wat wordt er gedaan om de levenskwaliteit te verbeteren?

    Op 4 mogelijke manieren wordt er gepeild naar de tevredenheid van de bewoners.

    1. De bewoner kan steeds aan het personeel en de directie mogelijke aandachtspunten bespreken.
    2. Anoniem kan een bewoner een bericht nalaten in de klachtenbus.
    3. In de bewonersraad kunnen problemen aangekaart worden. Het gekozen bestuur kan dan contact nemen met de desbetreffende dienst.
    4. Regelmatig wordt er een tevredenheidsonderzoek gedaan.